Iedereen heeft in zijn werk met mensen te maken en met de een klikt het beter dan met de ander. Waar komt dat verschil vandaan en wat kun je er aan doen? Je hebt er tenslotte dagelijks mee te maken en het kan aardig dwars zitten. Dit heeft alles te maken met persoonlijke professionaliteit.
Als je voor jezelf nagaat met wie je graag samen werkt, dan zal je een aantal voorbeelden van deze persoon kunnen benoemen:
- “ze luistert naar me als ik ergens mee zit”
- “hij is eerlijk tegen me”
- “ze houdt zich aan de afspraken”
- “hij zegt altijd zo vriendelijk goedemorgen”
- “ze vroeg laatst hoe het met mijn zieke moeder is”
- “hij bedankte me laatst zomaar”
Maar het hoeft niet altijd leuk, lief en aardig te zijn. Ook opbouwende kritiek, het geven van feedback en functiegerichte gesprekken horen bij goed collega-schap. Als dit maar op de juiste manier wordt gegeven. En denk eens aan het vergroten van de gunfactor, non-verbale communicatie, integriteit… allemaal onderdeel van persoonlijke professionaliteit. Als je van een collega professionaliteit verwacht kan dit alleen als je dit zélf uitstraalt en er naar handelt. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn..
Bel eens voor een vrijblijvende intake, voor jezelf, met een collega of met het team. Een training van een dagdeel kan ook jouw persoonlijke professionaliteit vergroten.