Een van de grootste uitdagingen voor een leidinggevende is om medewerkers te motiveren en gemotiveerd te houden. Daarbij heeft de sfeer op het werk een grote invloed op de prestaties en motivatie van medewerkers. Een negatieve werksfeer kan oorzaak zijn voor gedemotiveerde medewerkers en dat kan weer leiden tot een hoog ziekteverzuim en personeelsverloop. Je hebt dus alle belang bij een positieve werksfeer en als leidinggevende heb je hierin een hele belangrijke bijdrage. Hoe krijg je dit nou voor elkaar?
Allereerst kijk je naar de medewerker en zijn functie: past de functie nog wel bij de medewerker, en andersom? moet iemand op zijn tenen lopen of gaat alles té gemakkelijk, routinematig, saai…. Als er geen goede match is, is het werk voor de medewerker een energievreter in plaats van een energiebron.
Om dit goed te monitoren zijn functioneringsgesprekken en POP gesprekken natuurlijk heel belangrijk. Maar hier komt eigenlijk alweer de volgende uitdaging voor de leidinggevende: hoe voer ik een goed gesprek met mijn medewerker? En sterker nog, hoe voer ik een motiverend gesprek met mijn medewerker? Het stellen van open vragen, het reflectief luisteren, het bevestigen en samenvatten zijn bijvoorbeeld allemaal belangrijke onderdelen voor een goed gesprek.
Maar wat zeker niet vergeten mag worden in het motiveren van medewerkers is het belang van een goede werksfeer. Deze wordt voor een groot gedeelte bepaald door de leidinggevende. De leidinggevende is in eerste instantie verantwoordelijk voor de sfeer en de cultuur die heerst binnen een team. Een hele belangrijke rol want een eenmaal bestaande cultuur is niet zomaar te veranderen.
Een aantal aandachtspunten die belangrijk zijn voor de leidinggevende:
- Het nemen van verantwoordelijkheid naar het team maar ook delegeren
- Het geven van het goede voorbeeld in gedrag, houding en werk
- Het betrekken van medewerkers bij nieuwe ontwikkelingen
- Het uitspreken van verwachtingen en geven van complimenten
En zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen om mensen gemotiveerd te houden. Het allerbelangrijkste is dat mensen gezien en gehoord willen worden, en in de hectiek van de dag wil dat er nog wel eens bij in schieten.
Egolutie kan de leidinggevende ondersteunen door coaching, begeleiding of door als sparring partner op te treden. Maar ook gedemotiveerde medewerkers weer gemotiveerd krijgen kan middels een passende analyse en op maat gemaakt ontwikkel-traject.